Muuttujat

Olet jo matematiikassa törmännyt käsitteeseen muuttujat. Olet tottunut siihen, että laskut voivat sisältää kirjaimia x ja y, jotka voivat olla mitä tahansa numeroita. Siten yhtälö y=2x voi olla esim. y=2*2, kun valitset x:ksi luvun 2.

Taikalaatikot

Myös ohjelmointikielessä on muuttujia. Näitä muuttujia kannattaa kuitenkin ennemmin ajatella tietyn muotoisina taikalaatikoina, joihin voi laittaa sopivan muotoisia niihin mahtuvia esineitä. Taikalaatikoista voi siirtää esineitä toisiin sopivan muotoisiin ja kokoisiin taikalaatikoihin ja tarvittaessa katsoa taikalaatikon sisälle. Laatikoista tekee taikalaatikoita se ominaisuus, että siirrettäessä esineitä laatikosta toiseen, uuteen laatikkoon tuleekin täydellinen kopio esineestä ja esine jää alkuperäiseen taikalaatikkoon. Esine häviää taikalaatikosta vasta sitten, kun sinne laitetaan uusi esine. Koska laatikon sisältö tällöin aina muuttuu, on taikalaatikkoa luontevaa kutsua lyhyesti muuttujaksi.


Muuttujat Javassa

Javassa on monenlaisia muuttujia. Näistä eniten tarvitsemamme ovat kokonaislukumuuttuja int, liukulukumuuttuja double, merkkimuuttuja char ja merkkijonomuuttuja String.

Taikalaatikot

Hyvät taikurit aina esittelevät lyhyesti välineensä yleisölle esityksen alussa. Sinun on esiteltävä käyttämäsi taikalaatikot. Tämä tapahtuu siten, että kerrot ensin, minkä muotoisia esineitä laatikkoon voi laittaa eli laatikon tyypin ja sitten annat laatikolle nimen. Esitellessäsi esim. kokonaislukumuuttujan, jolle annat nimeksi numeropurkki, kirjoitat Java-ohjelmassa:

      int numeropurkki;
    

Siis numeropurkki-niminen taikalaatikko, johon voi laittaa sisälle kokonaislukuja (yksi luku kerrallaan). Tätä esittelyä kutsutaan myös muuttujan määrittelyksi.

Jos haluat käyttää sellaista taikalaatikkoa, johon voit laittaa sisälle desimaalilukuja, käytät muuttujaa, jonka tyyppi on double. Eli esim.

      double keskiarvo;
    

Siis keskiarvo-niminen muuttuja, johon voit laittaa desimaalilukuja.

Merkkimuuttujaan char voit arvatenkin laittaa kirjaimen tai muun tavallisen merkin, jonka näppäimistöltä voit kirjoittaa. Muuttujan esittely on siis tällöin esim.

      char kirjain;
    
Taikalaatikot

Merkkijonomuuttujaan String voit laittaa useita peräkkäisiä merkkejä. Voit laittaa tähän muuttujaan vaikka suomenkielisen lauseen, jos haluat. Merkkijonon pituutta ei ole rajoitettu, joten voit laittaa tuohon muuttujaan vaikka kokonaisen kirjan tekstin!. Huomaa, että esittelyssä on sinun kirjoitettava tämän muuttujan tyyppi isolla alkukirjaimella, muiden edellä esitettyjen muuttujien tyypit pienellä. Esittely voisi olla esimerkiksi:

      String lause;
    

Kun annat muuttujille nimiä, muista antaa järkeviä nimiä, jotka kertovat, mitä muuttujissa säilytetään. Jos esittelet muuttujan, jossa aijot säilyttää keskiarvoja, anna sille nimeksi keskiarvo tai jotain siihen viittaavaa.

Huomaa, että antamasi muuttujien nimet eivät saa alkaa erikoismerkeillä eivätkä numeroilla ja nimet on aina tapana kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.

Laiskoja ohjelmoijia varten on Javaan tehty mahdollisuus esitellä useampi saman tyyppinen muuttuja samassa lauseessa. Tällöin muuttujien nimet erotetaan pilkulla. Jos haluat esimerkiksi esitellä kokonaislukumuuttujat syntymävuosi ja ikä, voit kirjoittaa:

      int syntymävuosi, ikä;
    

Siis muuttujat syntymävuosi ja ikä, joihin molempiin voi laittaa kokonaislukuja.